banner ad
Home » , , » Disebalik Nombor 786 (Lagu Alhamdulillah)

Disebalik Nombor 786 (Lagu Alhamdulillah)





Assalamualaikum..

Nak tanya korang ni, selalu dengar kan lagu Alhamdulillah dalam lagu Too Phat kan? lirik dier lebih kurang macam ni..


lidah setajam pisau
ku tidak akan risau
dgn dugaan, cabaran sepanjang perjalanan
ku pasrah, ku akur
786 Alhamdulillah syukur...


tak pun, jom kita dengar dulu lgu yang sangat mendalam pengertian/nasihat/pengajaran/keinsafan dalam lagu Alhamdulillah-Too Phat ni..



Rangkap di atas merupakan sebahagian drp lirik lagu Alhamdulillah yg dinyanyikan oleh Too Phat dan Yassin..Kenapa nombor 786 dihitam dan diwarnakan?? Haaa.. act arini aku nak becerita tentang no 786.. bedasarkan pengamatan aku no 786 ni amat familiar bukan saja di Malaysia tapi juga di seluruh dunia.. apa kelebihannya no 786 ini?? Ia bukan setakat tertulis dlm lirik lagu, bahkan kalo diteliti no ini juga banyak terpampang di signboard restoran2 mamak dan sebagainya.. 


Ada sesetengah mengatakan macam ini :-

786 adalah jumlah nilai nombor-nombor yang mewakili setiap huruful hijaiyah yang terdapat dalam ayat Basmalah.
Lebih tepat 786 adalah simbol atau angka penunjuk kepada Basmalah tetapi ianya sendiri bukanlah ayat Basmalah sehingga mana penggunaannya tidak menyebabkan ayat Basmalah itu tercemar.
Cuba bayangkan ayat Basmalah yang ditampal di skrin belakang kereta dan apabila ianya tertimpa najis burung, adakah pemilik kereta akan bersegera mencuci najis burung itu sebagai menjaga kehormatan ayat Basmalah itu? Sekiranya skrin belakang kereta itu pecah, adakah pemilik kereta itu akan mempastikan plastik yang bertulis ayat Basmalah itu dilayani secara syar'i dengan sewajarnya? Bagaimana pula sekiranya pemilik kereta itu menjual keretanya kepada Used Car, adakah dia terlebih dahulu akan mempastikan ayat Basmalah berkenaan terselamat dari sebarang kemungkinan yang menyebabkan ianya tercemar?
Ulama' terdahulu telah mengambil kira perkara-perkara seperti ini lalu seorang ulama' bernama Nasr Bin ‘Asim ‘al Laythiy telah merumus suatu formula memberi nilai ke atas setiap huruful hijaiyah. Dan penjumlahan nilai setiap huruf dalam sesuatu ayat atau perkataan hanyalah berperanan sebagai angka penunjuk kepada ayat atau perkataan berkenaan tetapi ianya bukanlah ayat atau perkataan itu sendiri yang sebenar.
Oleh sebab itu 786 adalah tetap "tujuh lapan enam" dan "tujuh lapan enam" bukanlah ayat Basmalah tetapi "tujuh lapan enam" itu menjadi angka penunjuk kepada adanya ayat Basmalah dan ayat Basmalah memiliki fadhail yang besar. Sebagai tamsil, sebilah keris hanyalah komponen besi dan kayu, tetapi sebilah keris yang ditempa khas untuk menjadi alat penunjuk kebesaran kepada seorang Sultan yang memerintah sebuah Empayar, maka ketahuilah bahawa nilai besi dan kayu yang terdapat pada sebilah keris itu telah berubah menjadi amat penting, bernilai dan bermanfaat.
dan juga ada juga yang dah membuat analisis tentang Penggunaan Nombor 786 ini..
kalau nak tahu lebih lanjut, KLIK SINI

Tapi sejauh mana kebenarannya?

Untuk pengetahuan sahabat sumer.. Sesetengah umat Islam percaya bahawa 786 bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم . Kepercayaan ini sangat popular terutama di India dan Pakistan sehinggakan mereka menggunakan 786 sebagai pengganti kepada kalimah Basmalah di dalam penulisan. Mereka berasalan untuk mengelakkan nama Allah atau ayat Quran ditulis di atas kertas-kertas biasa. Kononnya cara ini lebih praktikal dan lebih diredhai oleh Allah. Bagi yang lebih 'Islamik', mereka menggunakan 786 sebagai nombor rumah, plat kereta, dan sebagainya konon untuk mendapat 'barakah'.. Yg menjadi tanda tanya sekarang, btol ke 786 ni bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم ..??


Pendahuluan
Sesetengah umat Islam percaya bahawa 786 bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم . Kepercayaan ini sangat popular terutama di India dan Pakistan sehinggakan mereka menggunakan 786 sebagai pengganti kepada kalimah Basmalah di dalam penulisan. Mereka berasalan untuk mengelakkan nama Allah atau ayat Quran ditulis di atas kertas-kertas biasa. Kononnya cara ini lebih ‘bagus’ dan lebih diredhai oleh Allah. Ada yang lebih Islamik, mereka menggunakan 786 sebagai nombor rumah, plat kereta, dan sebagainya konon untuk mendapat ‘keberkatan’.
Persoalannya, sejauh manakah kebenaran perkara ini? Benarkah 786 bererti kalimah Basmalah? Sekiranya benar, apakah signifikannya di dalam Islam?

Nilai Gematrika (Gematrical Values)
Terdapat dua kaedah dalam penyusunan huruf hija’iyah (huruf Arab). Kaedah pertama ialah cara susunan biasa bermula dengan Alif, Ba, Ta, Tsa dan seterusnya. Satu lagi kaedah lain disebut sebagai Abjad numeral’s method atau ordinal method. Thomas Patrick Hughes dalam kamusnya Dictionary of Islam menjelaskan makna Abjad sebagai:
"The name of an arithmetical arrangement of the alphabets; the letters of which have different powers from one to one thousand. It is in order of the alphabets as used by the Jews as far as 400 AD, then six remaining letters being added by Arabians."

Secara mudahnya, cara susunan huruf kaedah Abjad adalah seperti di jadual berikut:
NilaiHuruf ArabCara Sebutan 1Cara Sebutan 2
1أأَبْجَدأَبُجَدٍ
2ب
3ج
4د
5ههَوَّزهَوَزٍ
6و
7ز
8ححُطِّيحُطِيَ
9ط
10ي
20ككَلَمَنكَلْمَن
30ل
40م
50ن
60سسَعْفَصسَعْفَص
70ع
80ف
90ص
100ققَرْشَتقُرِشَت
200ر
300ش
400ت
500ثثَخَذثَخُذ
600خ
700ذ
800ضضَظِغضَظُغ
900ظ
1000غ
Kaedah ini hakikatnya adalah hasil cedokan dari idea Pythagoras yang berpendapat bahawa semua perkara boleh diterjemahkan kepada nombor. Fahaman ini disebut sebagaiscience of Gematria. Mungkin kerana kagum dengan kaedah ‘seni’ ini, terdapat di kalangan Muslim (yang sudah tiada kerja) menukar ayat-ayat Al-Quran malahan keseluruhan surah kepada nombor. Salah satu nombor yang kerap digunakan ialah 786 yang dikatakan bermaksud kalimah Basmalah.
Satu Bentuk Penghinaan
786 hanyalah satu nilai yang tidak membawa sebarang maksud. Sekiranya saya memberikan nombor 66, 92, 352, 296 dan 62, dengan menggunakan kaedah Abjad adakah anda mengetahui apakah maksud di sebalik nombor-nombor tersebut? Buat pengetahuan anda, nombor-nombor tersebut adalah numerical values untuk kalimah Allah, Muhammad SAW, Qur’an, Rasul dan Nabi!
Kita semua sedia maklum setiap banduan mempunyai nombor mereka yang tersendiri dan mereka lazimnya dipanggil dengan nombor tersebut. Sebagai seorang Muslim yang waras, tergamakkah kita menyamakan banduan dengan Allah dan Rasul dengan memanggil mereka dengan nombor-nombor tertentu? Bukankah satu penghinaan apabila memanggil seseorang dengan panggilan nombor? Apatah lagi menukar ayat-ayat dari Al-Quran dan surah kepada nombor lantas sesuka hati menyatakan ini adalah ayat Al-Quran.
Kesilapan Dalam Pengiraan
Kalimah بسم الله الرحمن الرحيم, ayat pertama dari Al-Quran bermaksud ‘dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani’. Apakah 786 mempunyai maksud yang sama seperti kalimah tersebut? Tidak. 
Sekiranya diteliti, hakikatnya jumlah nilai sebenar untuk kalimah Basmalah adalah 787 dan bukannya 786. Sungguh memalukan numerologis yang mengasaskan 786 ini tidak mampu menyelesaikan masalah arithmetik yang begitu mudah. Numerologis tersebut telah terlupa untuk memasukkan sekali huruf Alif ke dalam pengiraan dalam kalimah الرحمن yang sebenarnya dieja الرحمان.
Sekiranya juga kalimah بسم dieja dengan ejaan sebenar, باسم dan tanda shaddah pada kalimah الله dikira sebagai satu huruf yang lain, nilainya malahan melebihi 787!
Dengan sedikit imaginasi dan kekreatifan, 786 hakikatnya boleh ditukarkan kepada pelbagai frasa sama ada mempunyai maksud mahu pun tidak. Sebagai contoh, perkataan الأمير المؤمنين عليه السلام juga mempunyai nilai 786. Ini hanya satu contoh. Banyak lagi contoh lain yang boleh didapati. Contoh ini sudah cukup menjadi bukti mudah bahawa 786 bukanlah membawa maksud yang khusus untuk Basmalah.
Al-Quran Diturunkan Dalam Bahasa Arab
Firman Allah subhaanahu wa ta’ala:
Sebuah Kitab Yang dijelaskan ayat-ayatNya satu persatu; Iaitu Al-Quran Yang diturunkan Dalam bahasa Arab bagi faedah orang-orang Yang mengambil tahu dan memahami kandungannya. [Al-Fusshilat : 3]
Sesungguhnya Kami jadikan Kitab itu sebagai Quran Yang diturunkan Denganbahasa Arab, supaya kamu (menggunakan akal) memahaminya. [Az-Zukhruf : 3]

Dan Demi Sesungguhnya Kami Mengetahui, Bahawa mereka Yang musyrik itu berkata: " sebenarnya Dia diajar oleh seorang manusia". (padahal) bahasa orang Yang mereka sandarkan tuduhan kepadanya itu ialah bahasa asing, sedang Al-Quran ini berbahasa Arab Yang fasih nyata. [An-Nahl : 103]

(Ia diturunkan) Dengan bahasa Arab Yang fasih serta terang nyata. [Asy-Syu’ara’ : 195]

Sesungguhnya Kami menurunkan Kitab itu sebagai Quran Yang dibaca Denganbahasa Arab, supaya kamu (menggunakan akal untuk) memahaminya.[Yusuf : 2]
Berdasarkan dalil-dalil di atas, sudah jelas dan terang bahawa Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab dan bukannya dalam nombor arithmatik. Mengapa pula kita sibuk mahu menterjemahkannya kepada nombor? Mengapa tidak saja Al-Qur’an diturunkan dalam bentuk nombor? Bukankah itu lebih ‘indah’, lebih ‘seni’ dan lebih ‘mukjizat’ berbanding bahasa Arab? Apa mesej yang boleh manusia terima sekiranya Al-Qur’an diturunkan dalam bentuk nombor? Hal ini hakikatnya adalah suatu kesilapan dan kebodohan.
Dalil Membantah Pendapat Yang Membenarkan
Sesetengah ulama yang membenarkan penggunaan 786 sebagai ganti kepada Basmalah menggunakan alasan sekiranya bimbang tidak menghormati kalimah tersebut sekiranya ditulis dengan penuh. Namun yang demikian, di dalam surah An-Naml ayat 30:
"Sesungguhnya surat itu dari Nabi Sulaiman, dan kandungannya (seperti berikut): `Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,”

Dalam ayat tersebut, Nabi Sulaiman sendiri tidak bimbang menulis Basmalah di dalam suratyang akan diserahkan kepada Ratu Balqis yang ketika itu masih kafir. Di dalam perjanjian Hudaibiyyah, Rasulullah SAW sendiri memerintahkan Saidina Ali menulis kalimah Basmalah dalam nas perjanjian tersebut. Akan tetapi ditukar kepada Bismikallahumma bukan kerana Rasulullah bimbang kalimah itu tidak dihormati, tapi kerana orang Musyrikin Mekah tidak memahami maksud Ar-Rahmaan.
Malahan, Rasulullah SAW ketika menghantar surat kepada An-Najasyi Maharaja Habsyah, Kisra Raja Parsi dan Kaisar Rom dan para pemerintah negeri lain untuk menyeru mereka memeluk Islam, baginda menulis Basmalah pada permulaan surat. Rasulullah sedikitpun tidak berasa bimbang dengan kemungkinan mereka akan menghina kalimah Basmalah dengan cara mengoyak, membakar atau memijak surat tersebut.
Berdasarkan dalil Al-Qur’an dan sunnah di atas, apakah masih relevan menggunakan alasan ‘ditakuti akan menghina kalimah Basmalah’? Apakah mereka tidak sedar bahawa menukar kalimah kepada nombor yang langsung tiada signifikan sebenarnya telah pun menghina dan tidak menghormati kalimah tersebut?
Tiada Pahala
Kita diperintahkan untuk membaca Al-Quran seperti firman Allah dalam ayat berikut
"Al-Quran itu Kami bahagi-bahagikan supaya Engkau membacakannya kepada manusia Dengan lambat tenang; dan Kami menurunkannya beransur-ansur."[Al-Israa : 106]

Apakah seseorang itu boleh membaca Al-Qur’ran sekiranya ditukarkan kepada nombor? Sebagai contoh, kita cuba tukarkan surah Al-Fatihah kepada nombor seperti di dalam jadual berikut:
AyatNilai
بسم الله الرحمن الرحيم787
الحمد لله رب العالمين632
الرحمن الرحيم618
مالك يوم الدين242
إياك نعبد و إياك نستعين836
اهدنا الصراط المستقيم1073
صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضلين6001
Jumlah10189
Apakah dengan ini bermakna cuma menyebut 10189, bererti kita sudah membaca keseluruhan Al-Fatihah dan mendapat pahala? Apakah dengan ini bermakna sekiranya kita mahu membaca Al-Fatihah 10 kali, cukuplah kita mendarabkan 10189 dengan 10 menjadi 101890, dengan kata lain cukup 10 kali? Apakah dengan sebegitu mudah kita boleh mendapat ganjaran pahala?
Nabi SAW pernah bersabda :
"Barangsiapa membaca satu huruf dari kitab Allah maka dia mendapatkan satu kebajikan, dan satu kebajikan dilipatkan 10 (sepuluh) kali, saya tidak mengatakan Alif, Lam, Mim satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf, dan Mim satu huruf."[Riwayat Ibnu Mas’ud]

Jelas dalam hadis ini bahawa untuk mendapatkan pahala, Al-Qur’an perlu dibaca dengan huruf Arab, dan bukannya nombor.
Fatwa Mengharamkan
Berikut adalah petikan fatwa yang mengharamkan penggunaan nombor 786 yang dianggap sebagai Basmalah:
Tajuk : Kepercayaan Terhadap Angka 786 Bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم

Isu : Hukum mempercayai dan menyakini bahawa No 786 adalah bermaksudبسم الله الرحمن الرحيم

Keputusan :

Alhamdulillah Fatwanya,
Kepercayaan terhadap angka 786 bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم , juga menyakini angka tersebut membawa tuah dan nasib yang sentiasa baik adalah satu kepercayaan yang salah dan bertentangan dengan aqidah أهل السنة والجماعة dalam syariah serta akhlak Islam.
Perbuatan ini juga termasuk didalam golongan mereka yang mentafsirkan Al-Qur’an mengikut hawa nafsu dan tidak berdasarkan kepada ilmu dan displin-displinnya dan tidak mendapat hidayah Allah S.W.T.
Semua pihak yang terlibat hendaklah menghentikan kepercayaan dan penggunaan terhadap perkara ini dengan serta merta.

Oleh : Jawatankuasa Lujnah Fatwa Negeri Johor
Penutup
Nombor 786 bukanlah salah satu ajaran Islam melainkan hanyalah semata-mata bid’ah. 786 hanyalah sebuah nilai yang tidak membawa sesuatu maksud pun malahan ia adalah satu bentuk penghinaan yang nyata sekiranya disamakan maksudnya dengan kalimah suci Basmalah. Sebagai umat Islam yang beriman bertaqwa, sama-samalah kita meninggalkan kefahaman karut ini yang dicipta untuk mengelirukan kefahaman umat Islam terhadap Al-Qur’an. Wallahua’lam.

Rujukan
7. Raheeq Makhtuum, Sheikh Safiur Rahman Mubarakfuri





diharap sedikit sebanyak info tentang ini dapat memahamkan anda semua. TQ


P/S : LIKE dan SHARE la kalau sudi.

1 comments:

  1. 786 adalah sifat 20 + 1..kpd yg faham...

    ReplyDelete